Clil-lessen

Een kijkje in de keuken bij de CLIL-lessen op De Bloeiende Betuwe
De eerste CLIL lessen van dit schooljaar zijn gegeven! Deze week zijn de leerlingen van groep 3 t/m 8 begonnen met de CLIL lessenreeksen die aansluiten bij het thema AUTUMN. De leerlingen van groep 1-2 starten een weekje later. 

Wat is CLIL en waarom doen we het?
CLIL (Content Language Integrated Learning) is een onderwijsvorm waarbij andere vakken in het Engels worden gegeven. Een aantal keer per jaar krijgen de leerlingen beeldende vorming, muziek, drama, gym, wereldoriëntatie, o.i.d. in het Engels. Hiervoor zijn 4 periodes ingepland. In de groepen wordt dan in een projectvorm over een specifiek thema gewerkt. Door andere vakken in het Engels te geven, krijgen de leerlingen nog meer input en oefening en leren ze nog meer woorden die passen bij het thema en bij het vak dat in het Engels gegeven wordt. Bij deze CLIL-lessenreeks van AUTUMN zijn de opdrachten gekoppeld aan vakdoelen van het vak beeldende vorming. 

In groep 1/2 werken we aan de vakdoelen texturen en compositie. De leerlingen nemen verschillende herfstmaterialen van thuis mee. Met deze materialen maken we een thematafel. Tijdens de lessen bekijken we samen de verschillende materialen en sorteren deze op kleur, vorm en textuur. Uiteindelijk maken de leerlingen een mooie collage. 

De leerlingen van groep 3-4 werken aan de vakdoelen texturen en kleuren. In de klas staat een herfsttafel. Deze tafel is gevuld met materialen die de leerlingen mee hebben genomen. Verschillende kleuren en nuances zijn in het echt te bekijken en te benoemen. Ook de texturen van bladeren, eikels, kastanjes, schors etc zijn te voelen. Woorden zoals bark, leaves, rake, pile, yellow, brown etc. worden aangeleerd. De leerlingen gaan kleuren mengen en maken uiteindelijk een schilderij met herfst kleuren en texturen die bij de herfst passen. 

In groep 5-6 werken we aan de vakdoelen tekenen op het platte vlak en patronen spiegelen, herhalen en roteren. In de klas hangt op de Engelse wand van alles wat te maken heeft met het thema herfst. Tijdens de lessen gaan we aan de slag met filmpjes, spreekoefeningen, werkbladen en liedjes. Ook gaan we tijdens handvaardigheid aan de slag met het tekenen van herfstbladeren in een bepaald patroon. En gaan leerlingen op het einde de gemaakte patronen aan elkaar presenteren in he Engels. 

De leerlingen van groep 7-8. werken aan de vakdoelen textuur aangeven met diepte, standpunt van de horizon, vervagen van kleur en contour en lichtval. De kinderen gaan aan de slag met verschillende handvaardigheidsoefeningen en leren woorden bij het thema herfst. De leerlingen krijgen verschillende woorden en zinnen aangeleerd waardoor ze aan het einde van het thema de gemaakte producten aan elkaar kunnen presteren. 

Media
  • PARRO_1632402882806
Deze website is gerealiseerd door Heutink ICT